Hoe krijg ik mijn website hoger in Google?
"Hoe krijg ik mijn website hoger in Google" of "Hoe krijgt mijn website een hoge ranking in Google?" zijn vragen die de meeste mensen stellen wanneer ze hun website hoger willen laten scoren in Google en andere zoekmachines. Middels deze gratis pagina over zoekmachine optimalisatie laat ik je zien hoe je structureel je eigen website kunt optimaliseren voor zoekmachines. Daarnaast kan ik je ook helpen met zoekmachine optimalisatie als je een website wilt laten maken.
Kies per pagina een onderwerp en richt je op de bezoeker (zijn ervaring)
Draai niet door met zoekwoorden. Onthoud dat zoekmachine optimalisatie meer is dan alleen zoektermen zoveel mogelijk laten terugkomen in je seo-teksten. Het is anno 2017 nog belangrijker dan voorgaande jaren om de focus te leggen op onderwerpen in jouw teksten die consistent van kwaliteit zijn. Dat wil zeggen; als je teksten wilt optimaliseren voor zoekmachines dan moet er een bepaalde waarde aan kunnen worden gehecht. Niet zozeer alleen door Google, Bing of Yahoo, maar ook door de bezoeker (en potentiële klant!). Deze laatste wordt te vaak vergeten omdat de focus vaak ligt bij het optimaliseren voor zoekmachines van je eigen website. Grappig is dan eigenlijk dat je dan juist NIET de focus legt op zoekmachine optimalisatie!
Het is belangrijk om jouw website structureel op te zetten zodat elke dienst die je levert zijn eigen pagina krijgt. Deze pagina's worden ook wel landingspagina's genoemd. Zo heb je voor jezelf direct duidelijk waar je het over moet hebben. Uiteraard heeft elk onderwerp logischerwijs specifieke woorden (zoektermen) die steeds terugkomen. Je kan met verschillende tools kijken hoe populair deze zoektermen zijn. Populairiteit van zoekwoorden wordt ook wel zoekvolume genoemd. Oftewel hoeveel mensen maken dagelijks gebruik van bepaalde woorden in hun zoekacties in zoekmachines.
Welke zoektermen moet ik gebruiken?
Je vraag je misschien af welke zoektermen je dan precies moet gebruiken. Een goede start om te kijken hoe populair jouw zoektermen zijn is Google Trends. Hierin kun je kijken hoe populair een zoekterm of onderwerp is. Er wordt een score aan een woord toegewezen tussen de 0 en de 100, waarin 0 niet populair is en 100 erg populair. Door dit met verschillende zoekwoorden te doen krijg je een steeds duidelijker beeld welke woorden je zou moeten gaan gebruiken om je teksten te optimaliseren voor zoekmachines. Als je een website laat maken dan hebben bedrijven meestal nog veel meer andere tools die ze gebruiken om goed en of sneller te kijken hoe populair meerdere zoektermen zijn. Hierdoor weten ze snel wat er in seo-teksten geschreven moet worden voor een onderwerp op een van jouw landingspagina's.
Interne links tussen de pagina's van jouw website maken
Wanneer je op een bepaald moment verschillende pagina's hebt uitgeschreven ben je nog niet klaar. Het is namelijk ook belangrijk om een hoogwaardig intern netwerk van links te creëren op jouw website. Door op verschillende pagina's belangrijke zoektermen of zinnen om te zetten naar een link die naar een relevante pagina gaat - met als onderwerp de zoekterm waar je een link van hebt gemaakt - maak je jouw eigen website relevanter voor bezoekers en Google. Hier zal Google je ook voor gaan belonen want dan geeft het aan dat er meer relevante content op je website te vinden is. En natuurlijk moet deze content steeds weer van een zo hoog mogelijke kwaliteit zijn. Hiermee wordt bedoeld:
- Praat geen onzin, weet waar je het over hebt.
- Prop je teksten niet vol met zoekwoorden (Google zal je website hiervoor afstraffen).
- Schrijf liever meer dan weinig content per pagina.
- Google snapt wat synoniemen zijn. Maak je teksten minder saai door een synoniem voor een woord te gebruiken
Een structuur die klopt in de opbouw van jouw content
Met structuur in de content van jouw landingspagina bedoel ik: een logische volgorde van het gebruik van koppen, gebruik maken van dikgedrukte tekst en links inzetten die verwijzen naar andere relevante pagina's. Maar een van de meest belangrijke punten is een goede verdeling van jouw content door gebruik te maken van de verschillende koppen die elk goed CMS jou zou moeten bieden om er voor te zorgen dat jouw bezoekers en de zoekmachines de structuur van jouw website kunnen zien.
Maak gebruik van de koppen in je content
Wanneer je teksten gaat schrijven om jouw website voor zoekmachines te optimaliseren dan is het belangrijk dat de structuur van de content klopt. Maak bijvoorbeeld maar één keer gebruik van een 'Kop1', ook wel 'H1' in html code genoemd. De eerste kop van jouw pagina is de hoofdtitel van de pagina. Daarna is het belangrijk dat je de content gaan onderverdelen in verschillende koppen. Je kunt er voor kiezen om meerdere hoofdtitels te gebruiken, maar dit betekent eigenlijk dat je dan ook over een ander onderwerp moet gaan schrijven, omdat anders je structuur niet meer klopt. Op deze en andere pagina's van mijn website kun je ook zien dat ik maar één hoofdtitel gebruik en dat ik daarna over ga in het gebruik van subtitels.
Structuur in de code van jouw website
Een goede websitebouwer moet er natuurlijk ook voor zorgen dat de code van jouw website goed opgebouwd is. Ik zorg bij al mijn website dat de html van een pagina een goede opbouw heeft. Ook dit helpt Google en andere zoekmachines de site goed te interpreteren en het zorgt ervoor dat jouw zoekresultaat in de zoekmachine de juiste teksten bevat. Het help Google ook om de pagina beter te indexeren, omdat je aangeeft wat er op de pagina aanwezig is. Je helpt hiermee een zoekmachine dus een handje!
Hoe kies ik de beste afbeeldingen voor op mijn website?
Afbeeldingen kiezen of illustraties laten maken voor de landingspagina's van je website kan ook een positieve bijdrage hebben voor een hoge positie in Google. Wanneer je een afbeelding gaat gebruiken in de pagina dan heb je de mogelijkheid (mits je een goed CMS gebruikt) om informatie over de afbeelding in te vullen.
Het is belangrijk of zelfs aan te raden om een afbeelding de volgende eigenschappen mee te geven:
- Een alternatieve tekst (alt tag)
- Een title (title tag)
- Een watermerk (vooral belangrijk voor webshops!)
Wat is een alt tag?
Een alt tag van een afbeelding is een alternatieve tekst. En waarom is het belangrijk om dit toe te voegen? Dit is belangrijk voor mensen die visueel beperkt zijn of voor mensen die graag surfen op afbeeldingen en andere zaken blokkeren voor veiligheid. En misschien wel het belangrijkste, er zijn veel mensen die op afbeeldingen zoeken op Google en andere zoekmachines. Dit komt vooral voor wanneer mensen zoeken naar een vakantie bestemming of een product wat ze online willen kopen. Wanneer mensen dan zoektermen invullen in de zoekmachine verschijnen - net als dat bij websites het geval is - afbeeldingen als zoekresultaat. Nu is Google sowieso steeds slimmer aan het worden en kan de zoekmachine aan de afbeelding bepalen wat het is, waardoor dus altijd de juiste afbeeldingen aan je worden getoond. Maar een goede beschrijving in een alt tag van een afbeelding blijft belangrijk. Hierin beschrijf je wat er op de afbeelding te zien is. Combineer je dit met jouw logo/watermerk waar het adres van jouw website in staat, dan trek je ook op deze manier bezoekers naar je site!
Wat is een title tag?
Een title tag is een titel die je te zien krijgt als je met je muis over een afbeelding hangt. Hierin kan je dus ook een zin kwijt met informatie over de afbeelding. Tevens is de title tag handig voor mensen die slecht zien, of blinde mensen die software gebruiken en die de alt en title tags van een afbeelding lezen.
Een veilige verbinding met een SSL certificaat
Alles wat ik tot nu toe heb beschreven op deze pagina zijn ook criteria waar Google naar kijkt om te bepalen of een website een hogere ranking moet krijgen. Een SSL certificaat is sinds een paar jaar een must voor elke website. Google heeft namelijk aangegeven dat websites die volledig of op de pagina's waar dit noodzakelijk is, voorrang te geven in pageranking wanneer deze websites een SSL certificaat installeren. Je kunt meestal aan een website zien dat deze via een beveiligde verbinding loopt doordat er HTTPS:// voor het internetadres staat in plaats van HTTP://. Een website met HTTPS:// is ook vaak vergezeld met een groen slotje in de adresbalk. Dit is echter niet altijd zo, maar ook zonder kan de website nog steeds veilig zijn! Niet alle certificaten zijn hetzelfde en niet alle browsers geven dit op dezelfde manier weer.
Naast wat jij zelf kan doen kan een goede websitebouwer (goh, heb je die niet net hier gevonden?) er ook voor zorgen dat de server waar jouw website op wordt gehost optimaal presteert en de website zelf dusdanig is geoptimaliseerd dat deze snel laadt.
Zorg voor een responsive en/of adaptive webdesign
Mobiele telefoons en tablets zijn enorm populair en veroveren in hard tempo de manier waarop de meeste mensen zoeken op internet. Er zit zelfs een stijgende lijn in het aantal mensen dat via voicesearch (zoeken door een opdracht in te spreken) zoekt.
Deze mensen komen dus op jouw website terecht via hun mobiel of tablet. Dan moet je er voor zorgen dat deze optimaal presteert op deze kleinere schermen.
Wat is een responsive webdesign?
Een responsive webdesign zal zich automatisch aan elke scherm aanpassen. Dit betekent dat koppen, afbeeldingen, tekstgroottes en knoppen van grootte kunnen veranderen om altijd zo goed mogelijk te worden weergegeven op elk type scherm. Er kunnen ook delen van een website worden weggelaten die voor bezoekers met een smartphone of tablet verwarrend werken. Op die manier creëer je de meest optimale gebruikerservaring voor jouw bezoekers. Maar je kan nog verder gaan. Lees gauw verder.
Wat is een adaptive webdesign?
Een adaptive webdesign gaat nog een stap verder dan een responsive webdesign. Het verschil tussen een website die responsive is ten opzichte van een website die adaptive is, is dat een adaptive webdesign elementen van een website aanpast voor een specifiek aparaat. De meeste telefoons en tablets zijn van Samsung (Android), Apple (iOs) en Microsoft (Windows Mobile). Deze bedrijven hebben hun telefoons en tablets allemaal een eigen besturingssysteem gegeven. Die besturingsystemen verschillen van elkaar. Je kunt met adaptive design dus knoppen op jouw website mobiel vriendelijk maken voor een Samsung smartphone (Android) en zodra iemand met een iPhone op jouw website terecht komt, kun je deze knoppen weer anders laten weergeven zodat de gebruiker het gevoel (en de ervaring) krijgt dat het fijn aansluit op de manier waarom zijn of haar eigen apparaat werkt.
Wat kan ik(zoektim) nog meer doen om jouw website goed te laten scoren in Google?
Bovenstaande is natuurlijk al een hele waslijst met taken die ik onder andere uitvoer om een website zo goed mogelijk te laten scoren in Google en om de website zo goed mogelijk te laten werken voor de bezoeker. Maar er is nog meer wat je kan doen om jouw website hoog te laten ranken. Als je een website wilt laten maken dan ga ik graag met je in gesprek en leg ik uit wat ik voor je kan doen. Neem dus gerust geheel vrijblijvend contact op voor een afspraak