Wat is zoekmachine optimalisatie?

Feitelijk is zoekmachine optimalisatie een ander woord voor SEO. Het bestaat uit alle aspecten die maken dat uw doelgroep u beter kan vinden op de zoekterm waar u uw website of de betreffende landingspagina voor heeft geoptimaliseerd. Een landingspagina is de pagina waarvan u graag wilt dat uw doelgroep daarop land als ze op een bepaalde term zoeken.

Wat is belangrijk voor zoekmachine optimalisatie?

  • Zoektermen onderzoeken.
  • Zoektermen verwerken in makkelijk leesbare tekst voor de bezoeker.
  • Vragen beantwoorden in uw teksten voor bezoekers.
  • Bied geen product of dienst aan maar een oplossing van een probleem.
  • Licht verschillende onderwerpen uit op uw site met landingspagina's.
  • Intern linken tussen relevante pagina's op uw website.
  • Goede content structuur en de juiste technieken.

U bent nu terecht gekomen op de landingspagina van IKZOEKTIM voor de doelgroep die specifiek zoekt op zoekmachine optimalisatie. Wanneer mijn doelgroep hierop zoekt komen ze gelijk bij deze pagina uit en vinden ze direct de informatie waarnaar ze op zoek zijn. Op mijn SEO landingspagina vindt u informatie over mobiel en SEO en de laadsnelheid. Op deze pagina’s wil ik u graag twee belangrijke tips meegeven met betrekking tot zoekmachine optimalisatie. IKZOEKTIM helpt u graag bij het realiseren van deze tips zodat u daar uw voordeel mee kunt doen.

Zorg dat u gevonden wordt via Voice search

Meer dan de helft van online zoekers zoekt via hun mobiel. 20% daarvan gebruikt Voice search en hierin is een flinke stijgende trend waarneembaar. Responsive webdesign is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Voice search als vorm van zoeken neemt een vlucht doordat het inmiddels een flinke technische ontwikkeling heeft doorgemaakt. In 99% van de gevallen wordt een zoekopdracht via de stem nu herkent. In 2013 was dit nog 80%. Voice search wordt inmiddels massaal geadopteerd. Dit maakt dat het voor zoekmachine optimalisatie een belangrijk element is om rekening mee te houden. Comscore die veel onderzoek doet naar zoekmachine optimalisatie verwacht dat in 2020 ongeveer de helft van de zoekopdrachten via Voice search gaat. Er is nu al waar te nemen dat via Voice Search voor net iets andere zoektermen wordt gekozen dan via de reguliere manier van zoeken. Via Voice search wordt over het algemeen sneller gekozen voor de zogenaamde Long tale zoektermen; zoektermen die uit meerdere woorden bestaan. Het is dus van belang om met de content op uw landingspagina’s rekening te houden met het zoekgedrag op Voice search, zodat de zoekers u via deze weg makkelijk kunnen vinden.

Zorg voor goede content

Het lijkt een open deur want goede content is al belangrijk in zoekmachine optimalisatie. Echter dit gaat de aankomende jaren nog veel belangrijker worden. Zoekers gebruiken Google namelijk steeds meer om hun vragen beantwoord te krijgen en aangezien Google er is om deze zoekers zo goed mogelijk te bedienen spelen ze daar op in. Dit is onder andere waar te nemen door de Featured Snippet. Als zoekt op een “Wat is…..” zoekterm komt u deze tegen. U ziet de Featured Snippet helemaal bovenaan of als eerste onder de advertenties. Het is een uitgelicht zoekresultaat waarin het antwoord op de vraag die u stelt al voor het grootste gedeelte is te lezen. Zoekers zullen hier snel op klikken doordat ze de overtuiging hebben dat dit zoekresultaat antwoord geeft op hun vraag. Het is dus van belang om de juiste content te delen via uw website en zodoende vragen van uw doelgroep te beantwoorden.

Zoekmachine optimalisatie bij IKZOEKTIM

IKZOEKTIM is specialist op het gebied van Zoekmachine optimalisatie. Onze oorsprong ligt in het maken van websites en door deze ervaring hebben we ook veel expertise opgebouwd op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Graag gaan we hierover met u in gesprek om te onderzoeken wat we hierin voor u kunnen betekenen.